Een digitaal personeelsdossier met Talentsoft

Iedere ondernemer is wettelijk verplicht om een personeelsadministratie te voeren. Hiervoor is het belangrijk om een overzichtelijk en up to date personeelsdossier te hebben. Met de software van Talentsoft legt u eenvoudig een digitaal personeelsdossier aan, waarin administratieve en fiscale gegevens veilig bewaard worden. Het monitoren van uw medewerkers wordt persoonlijker en concreter wanneer alle gegevens vanuit één centraal punt beheerd worden.

Het nut van personeelsdossiers

Een personeelsdossier zorgt ervoor dat u alle relevante informatie over de arbeidsrelatie met uw medewerker op één plaats heeft. Zo legt u afspraken vast die gemaakt zijn met betrekking tot werkzaamheden, de hoogte van het salaris, en werktijden. Ook wordt het eenvoudiger om de loopbaan van uw medewerkers te volgen en deze eventueel samen met hen een nieuwe richting te geven. De software van Talentsoft maakt het mogelijk om een digitaal personeelsdossier op te zetten, waar u overal en altijd toegang tot heeft. U kunt te allen tijde gegevens opvragen van medewerkers en het talent binnen uw organisatie beheren.

Inhoud van het personeelsdossier

De meeste personeelsdossiers bestaan uit twee gedeeltes; een individueel dossier en een salarisdossier. Het individuele dossier bevat persoonsgegevens zoals de arbeidsovereenkomst en beoordelingen, maar ook ziekteverzuim valt hieronder. Bij het individueel dossier dient u er rekening mee te houden dat medische gegevens en informatie over geloofsovertuiging, seksuele geaardheid en lidmaatschappen niet op mogen worden geslagen door de werkgever. In het salarisdossier staan vooral gegevens die betrekking hebben op het loon, op belastingen en op verzekeringen.

Het personeelsdossier actueel houden

Met onze software is het eenvoudig het personeelsdossier actueel te houden. Geadviseerd wordt om eens in de twee jaar de huidige personeelsdossiers op te schonen. Zo kunt u de essentiële stukken bewaren, maar de verouderde gegevens weggooien. Wel geldt in de regel een bewaartijd van twee jaar als een medewerker uit dienst treedt. Fiscale gegevens dient u als werkgever zeven jaar te bewaren.

Begin vandaag nog met het opbouwen van een fundamentele referentiebasis, waarmee het beheren van talent binnen uw organisatie overal en op elk gewenst tijdstip mogelijk is. Probeer hier het gratis proefabonnement uit.